Wayang Lan Politik
Ora kabeh teori saka
mancanagara bisa diagem kanggo mangerteni sejarah lan manungsa Karang Kedempel.
Sak ora-orane ana perangan tartamtu bisa dadi gamblang menawa disandhingake
karo metodhe wayang. (Emha Ainun Nadjib).
Manungsa
jawa bisa diarani manungsa wayang. Amarga laku, tumindak lan kahanan, kabeh
bisa di sandhingake karo wayang. Paraga-paraga kang ana ing crita wayang
Mahabarata lan Ramayana pancen ora nate katon ing bebrayan agung, nanging watak
paraga wayang mau sak ora-orane isih urip sak tengahe bebrayan agung saka jaman
raja-raja biyen nganti tekan jaman presidhen saiki. Ora mung Jawa kang
ngrasakake kabudhayan wayang, nanging wayang wis dadi gegambare urip kanggo
saperangan manungsa sak laladan nuswantara. Semana uga ing ranah Politik negara
kita, ora bisa dipisahake karo wayang.
Buktine,
nalika ana dredah ing Partai Demokrat pirang-pirang wulan kepungkur, Anas Urbaningrum
nyebut salah sawijing paraga wayang ”Sengkuni”. Wis mesthi yen kuwi mau katujokake
marang pawongan kang seneng icuk-icuk lan pawongan kang dadi tuk-ing sakabehe
prekara. Paraga wayang pancen bisa dadi wakil watak sakabehe para manungsa.
Ora
mung saiki wayang dadi sarana kanggo nggambarake watak pawongan ing donyane
poitik. Biyen nalika jamane Pak Harto utawa kang kasebut orde Baru, wayang wis mlebu
ing politik. Ing kono wayang digunakake kanggo mbabar bab pembangunan negara.
Para dalang dadi tangan tengene pamarintah. Ing pagelaran mau para dalang ora
lali njlentrehake program-program pamarentah satengahe limbukan utawa gara-gara.
Saliyane
iku, mesthine kita kang menangi jamane Pak Harto isih kelingan acara “Ria
Jenaka” kang disiyarake ing TVRI. Ing kono sing dadi paragane yaiku punakawan;
Semar, Gareng, Petruk lan Bagong. Punakawan mau mbabar bab pembangunan pamarentah
ing Desa. Kanggo narik kawigaten, acara Ria Jenaka diseseli acara klenengan
utawa tembang-tembang. Biyen acara iku dadi salah sawijining acara favorit
pamiyarsa.
Para
Pawongan kang duweni intelektual dhuwur kang ora seneng marang pamarintahan Suharto
padha nyerang kanthi cara migunakake wayang uga. Ing buku Wayang Mbeling, Sastra Indonesia Menjelang Akhir Orde Baru (2008) di
jlentrehake yen para intelektual mau padha nulis novel, drama lan essay kang
gegayutane karo wayang. Nanging ora mung babagan crita wayang, akeh kritikan
kang dilebokake ing crita wayang mau. Crita wayang mau minangka sarana ekspresi
kritik sosial, politik, lan sing luwih wigati yaiku bisa endha saka sensor
pamarintah.
Marshall
Alexander Clark, minangka panulis buku mau kang saiki dadi dhosen ing School Of Internasional And Political
Studies, Deakin University, Australia, mbabarake akeh babagan crita wayang
kontemporer minangka kritik marang pamarintahan wektu iku.
Minangka
conto, Soebadio sastrosatomo, pangarsa sosial ing jamane Pak Soekarno nate
nulis buku Politik Dosomuko Rezim Orde
Baru(1998). Ing buku mau di jlentrehake babagan dredah ing epos Ramayana
antarane Dasamuka lan pasukan kethek. Nanging crita mau nduweni simbul-simbul
kang katujokake marang Soeharto minangka Dasamuka lan para kethek minangka para
warga Indonesia.
Tekan
titiwanci pungkasan iki wayang isih dadi gegambarane saweneh manungsa. Semana
uga para paraga politik, uga ora bisa uwal saka simbuling watak sajrone wayang.
Ing
kalawarti Jayabaya nomer 40, minggu I, Juni 2014, menehi kabar ing irah-irahan
“Wisanggeni Dahlan Iskan ora menangi Baratayuda”. Ing kono dijlentrehake menawa
Dahlan iskan disandhingake karo paraga Wisanggeni. Wisanggeni yaiku satriya sekti putrane Janaka
saka Dewi Dersanala Putrine Bethara Brama. Saking sektine, para Dewa ing
Suralaya nganti kewuhan anggone ndhapuk Wisanggeni jroning kitab Jitabsara,
kang isi skenarione babagan perang Baratayuda. Amarga dimungsuhke sapa wae,
Wisanggeni bakal menang. Pungkasane Wisanggeni “dipatekake” SangHyang Wenang
lumantar Kresna. Wisanggeni ngadhepi patine kanthi lila legawa.
Nasibe
Dahlan Iskan sairib karo paraga wayang mau. Sanajan Dahlan Iskan menang
konvensi Capres Demokrat nanging dheweke ora bisa ngajokake dadi Capres 2014,
amarga Partai Demokrat sing mung entuk swara pileg 10,19% ora bisa ngusung
Capres dhewe. Saengga Dahlan Iskan kudu bisa nrima kasunyata mau kanthi
ikhlasing penggalih.
Ing
Pilpres 9 Juli 2014 mengko, kita bakal nemoni Capres kang gunggunge mung ana 2,
Yaiku Prabowo Subianto lan Joko widodo(Jokowi). Kaloron Capres mau uga bisa
kita sandhingake karo paraga wayang. Prabowo Subianto kang mantune Soeharto iku
bisa disandhingake karo paraga janaka, amarga wiwit mudha wis padha digladhen
bab perang. Lan Jokowi kang biyene mung warga sipil lan saiki dadi “wong” bisa
kita sandhingake karo paraga Karna.
Ing
Epos Mahabarata dicritakake bilih Janaka lan Karna bakal nglakoni pinesthi “perang
tandhing” sajrone Baratayuda Jayabinangun. Semana uga Prabowo Subianto lan Jokowi
uga bakal nglakoni pinesthi “perang tandhing” sajrone Pilpres 9 Juli. Sanajan
ora wujud perang raga kaya dene perange Janaka lan Karna ana ing pagelaran
wayang kulit.
Ing
alam kasunyatan, crita wayang mau bisa bener lan bisa uga owah gingsir ora kaya
alur critane. Nanging kang luwih wigati, sapa wae kang menang ing perang
tandhing mau prayogane paraga nduweni watak satriya. Kang dimaksud watak
satriya ing kene yaiku kaya dene watake telung paraga wayang kang wis nate dingendhikakake
dening pujangga Sri Mangkunegara IV (1809-1881 M) ana ing serat Tripama, yaiku
Bambang Sumantri, Kumbakarna lan Adipati Karna.
Dening : Bisri Nuryadi
Guru SMK Karya Nugraha Boyolali
0 Komentar untuk "Artikel Bahasa Jawa ; Wayang Lan Politik"