(RPP)
RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
Mata Pelajaran :Bahasa Jawa
Kelas/Semester :IV/II
Alokasi Waktu :2x35 menit (1x pertemuan)
- Standar
Kompetensi
Mendengarkan / nyemak :
Mampu mendengarkan dan memahami ragam wacana, cakapan, dongeng/tembang dalam berbagai
ragam bahasa.
- Kompetensi
Dasar
Mendengarkan
dan memahami percakapan tentang kegiatan di keluarga.
- Indikator
Mengungkapkan isi
percakapan secara lisan dalam berbagai ragam bahasa jawa(basa ngoko, basa
krama).
- Pendidikan Budaya Dan Karakter Bangsa
1)
Antisipasif
2)
Religius
3)
Budaya santun
4)
Kedisiplinan
5)
Antisipasif
6)
Tanggung
jawab
I. Tujuan Pembelajaran
Setelah selesai
pembelajaran siswa dapat :
Mengungkapkan isi
percakapan secara lisan dalam berbagai ragam bahasa jawa(basa ngoko, basa
krama).
II. Materi Pembelajaran
gatekna perangan naskah drama
ngisor iki!
Piweling
(Antok lan Bapake lungguh ana ing
sofa. Antok matur marang Bapake)
Antok : Pak, kala wau Pak
Sastra tindak mriki.
Bapak : Jam pira?
Antok : Sajake ana kersa
apa?
Bapak
: Ngendikanipun, benjing enjing jam wolu sedaya warga Kadireja kasuwun
gotong royong resik-resik desa.
Antok : Sesuk esuk ya?
Bapak : Nggih Pak, Nglempak ing
dalemipun Pak Sastra kaliyan dipun dhawuhi ngasta pralatan.
III. Metode dan Model
Pembelajaran
a. Metode : ceramah, tanya jawab, tugas.
b. Model Pembelajaran : PAIKEM
IV. Langkah-Langkah Pembelajaran
No.
|
Kegiatan
|
Pendidikan Karakter
|
1
|
Kegiatan Awal (10 menit)
·
Mengucapkan salam
·
Berdoa bersama
·
Presensi
·
Tanya jawab untuk mengungkap kemampuan siswa
tentang ragam bahasa jawa.
·
Menyampaikan tujuan pembelajaran
·
Menyampaikan kemampuan- kemampuan yang
harus
dimiliki siswa setelah selesai pembelajaran.
|
·
Budaya santun
·
Religius
·
Antisipasif
|
2
|
Kegiatan Inti (45 menit )
Eksplorasi
·
Menyiapkan buku bacan
·
Membacakan teks bacaan “piweling”
·
Siswa dibentuk kelompok kecil yang
beranggotakan 2 orang.
Elaborasi
·
Siswa mendengarkan percakapan yang dibacakan
guru.
·
Siswa mengungkapkan isi percakapan dengan
bahasa ngoko dan krama.
Konfirmasi
·
Siswa melaporkan kesan dan pesan dari
memperagakan drama.
|
·
Budaya sopan santun
·
Cinta tanah air
|
3
|
Kegiatan Akhir (15 menit)
Evaluasi
·
Melaksanakan program tindak lanjut
·
Membuat kesimpulan
·
Memberikan umpan balik terhadap proses dan
hasil pembelajaran
·
Guru menginformasikan materi yang akan disiapkan
berikutnya
·
Guru memberikan pekerjaan rumah
|
·
Kedisiplinan
·
Tanggungjawab
|
V. Sumber Bahan
- Buku Piwulang Basa Jawi 4 halaman 3-4
- Buku lain yang relevan
VI. Penilaian
Teknik :Tertulis
Praktek
Bentuk :Uraian
Mengetahui
Kepala Sekolah
…………………………
NIP. ……………………………..
|
Guru Kelas IV
…………………………..
NIP. ………………………….
|
LEMBAR
KERJA SISWA
I.
Teks kanthi irah-irahan “piweling” mau praktekna
ana ngarep kelas miturut kelompokmu.
II.
Uraian
Wangsulana pitakonan ing ngisor iki kanthi nerusake wangsulan sing
cumawis!
1.
kepriye basane antok marang bapake?
Nganggo ragam
basa apa?
2.
Pak sastra duwe kersa apa karo bapake antok?
3.
Apa paedahe gotong royong ing wacan dhuwur?
4.
Sing arep gotong royong nglumpuk ing daleme
sapa?
5.
Warga desa ngendi sin arep ngadani gotong
royong?
(RPP)
RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
Mata Pelajaran :Bahasa Jawa
Kelas/Semester :IV/II
Alokasi Waktu :2x35 menit (1x pertemuan)
A.
Standar Kompetensi
Berbicara/Micara : Mampu mengungkapkan pikiran pendapat
gagasan dan perasaan secara lisan dengan memperhatikan berbagai ragam bahasa
dan unggah-ungguh bahasa yang sesuai.
B. Kompetensi
Dasar
Mementaskan drama pendek atau bagian
drama yang sesuai dengan anak.
C.
Indikator
Memerankan tokoh dalam naskah drama
dan menceritakan isi naskah.
D.
Pendidikan Budaya Dan Karakter
Bangsa
1. Antisipasif
2.
Religius
3.
Budaya santun
4.
Kedisiplinan
5.
Antisipasif
6.
Tanggung jawab
I. Tujuan Pembelajaran
Setelah selesai
pembelajaran siswa dapat :
a)
Memerankan
tokoh dalam naskah drama
b)
menceritakan
isi naskah
II. Materi Pembelajaran
A.
Teks drama ing ngisor wacanen kanthi maju ing ngarep kelas!
Nata Omah
Kiki : Dhik, ayo resik-resik lan nata omah
kareben tumata kanthi rapi.
Fitri : Iya,
mbak. Ayo bebarengan nata omah mumpung dinane Minggu dadi wektune rada longgar.
Kiki : Aku
taknyaponi kamar paturan, kamar tamu, kamar dhahar, lan pawon. Yen kowe nyapu
latar lan nyirami kembang ya!
Fitri : Iya,
mbak. O... iya yen wis rampung nyapu lan sulak-sulak, mengko jobine dipel
bebarengan ya.
Kiki : Ya...
Fit. Lan yen nyirami bibit adenium sing isih cilik alon-alon bae, Disiram
nganggo semprotan cilik kuwi bae ya.
Fitri : Haa...
mbak, wis ta? Yen ngono ayo enggal reresik omah!
Kiki : Yen
omahe wis tumata rapi lan resik, Bapak Ibu mesthi remen banget penggalihe.
III. Metode dan Model
Pembelajaran
a. Metode : ceramah, tanya jawab, tugas,
diskusi.
b. Model Pembelajaran : Discovey.
IV. Langkah-Langkah Pembelajaran
No.
|
Kegiatan
|
Pendidikan Karakter
|
|
1
|
Kegiatan Awal (10 menit)
·
Mengucapkan salam
·
Berdoa bersama
·
Presensi
·
Tanya jawab untuk mengungkap kemampuan siswa
tentang ragam bahasa jawa.
·
Menyampaikan tujuan pembelajaran
·
Menyampaikan kemampuan- kemampuan yang
harus
dimiliki siswa setelah selesai pembelajaran.
|
·
Budaya santun
·
Religius
·
Antisipasif
|
|
2
|
Kegiatan Inti (45 menit )
Eksplorasi
·
Menyiapkan buku bacaan
·
Membacakan teks bacaan
Elaborasi
·
Siswa mendengarkan bacaan yang dibacakan guru.
·
Siswa membaca teks bacaan dengan benar.
Konfirmasi
·
Siswa melaporkan kesan dan pesan dari pembacaan drama.
|
·
Kebersihan
·
ketelitian
|
|
3
|
Kegiatan Akhir (15 menit)
Evaluasi
·
Melaksanakan program tindak lanjut
·
Membuat kesimpulan
·
Memberikan umpan balik terhadap proses dan
hasil pembelajaran
·
Guru menginformasikan materi yang akan
disiapkan berikutnya
·
Guru memberikan pekerjaan rumah
|
·
Kedisiplinan
·
Tanggungjawab
|
|
V. Sumber Bahan
- Buku piwulang Basa Jawi 4 halaman 106.
- Buku lain yang relevan
VII. Penilaian
Teknik :Tertulis
Praktek
Bentuk :Menyalin
Mengetahui
Kepala Sekolah
…………………………
NIP. ……………………………..
|
Guru Kelas IV
…………………………..
NIP. ………………………….
|
LEMBAR KERJA SISWA
A. Gawea
tanggapan utawa kesan sing narik kawigatenmu saka crita drama ing dhuwur!
B. Critakna
isine crita drama ing dhuwur nganggo basa ngoko, saparagraf bae!
(RPP)
RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
Mata Pelajaran :Bahasa Jawa
Kelas/Semester :IV/II
Alokasi Waktu :2x35 menit (1x pertemuan)
A.
Standar Kompetensi
Membaca/Maca : Mampu membaca dan memahami berbagai ragam teks bacaan
dengan menggunakan teknik membaca cepat, membaca bersuara dan membaca huruf
jawa.
B.
Kompetensi Dasar
Membaca lancar huruf jawa
C.
Indikator
Membaca lancar huruf jawa dengan
lafal dan intonasi yang tepat.
D. Pendidikan Budaya Dan Karakter Bangsa
1)
Antisipasif
2)
Religius
3)
Budaya santun
4)
Kedisiplinan
5)
Antisipasif
6)
Tanggung jawab
I. Tujuan Pembelajaran
Setelah selesai
pembelajaran siswa dapat :
Membaca lancar huruf
jawa dengan lafal dan intonasi yang tepat.
II. Materi Pembelajaran (terlampir)
III. Metode dan Model
Pembelajaran
a. Metode : ceramah, tanya jawab, tugas,
diskusi.
b. Model Pembelajaran : Discovey.
IV. Langkah-Langkah Pembelajaran
No.
|
Kegiatan
|
Pendidikan Karakter
|
|
1
|
Kegiatan Awal (10 menit)
·
Mengucapkan salam
·
Berdoa bersama
·
Presensi
·
Tanya jawab untuk mengungkap kemampuan siswa
tentang ragam bahasa jawa.
·
Menyampaikan tujuan pembelajaran
·
Menyampaikan kemampuan- kemampuan yang
harus
dimiliki siswa setelah selesai pembelajaran.
|
·
Budaya santun
·
Religius
·
Antisipasif
|
|
2
|
Kegiatan Inti (45 menit )
Eksplorasi
·
Menyiapkan buku bacaan huruf jawa
·
Membacakan teks bacaan huruf jawa
Elaborasi
·
Siswa berlatih membaca huruf jawa dengan bimbingan guru.
·
Siswa terlibat aktif dalam diskusi tentang cara membaca huruf jawa.
Konfirmasi
·
Siswa melaporkan hasil dari pembacaan huruf jawa
|
·
Budaya jawa
·
ketelitian
|
|
3
|
Kegiatan Akhir (15 menit)
Evaluasi
·
Melaksanakan program tindak lanjut
·
Membuat kesimpulan
·
Memberikan umpan balik terhadap proses dan
hasil pembelajaran
·
Guru menginformasikan materi yang akan
disiapkan berikutnya
·
Guru memberikan pekerjaan rumah
|
·
Kedisiplinan
·
Tanggungjawab
|
|
V. Sumber Bahan
- Buku piwulang Basa Jawi 4 halaman 106.
- Buku lain yang relevan
VII. Penilaian
Teknik :Tertulis
Praktek
Bentuk :Menyalin
Mengetahui
Kepala Sekolah
…………………………
NIP. ……………………………..
|
Guru Kelas IV
…………………………..
NIP. ………………………….
|
(RPP)
RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
Mata Pelajaran :Bahasa Jawa
Kelas/Semester :IV/II
Alokasi Waktu :2x35 menit (2x pertemuan)
A.
Standar Kompetensi
Menulis/nulis : Mampu menulis karangan dengan
pikiran sendiri dalam berbagai ragam bahasa jawa dengan berbagai ragam bahasa
jawa dan unggah-ungguh yang sesuai.
B.
Kompetensi Dasar
Meringkas bacaan
C.
Indikator
Mencatat pokok-pokok isi bacaan.
D.
Pendidikan Budaya Dan Karakter
Bangsa
1. Antisipasif
2.
Religius
3.
Budaya santun
4.
Kedisiplinan
5.
Antisipasif
6.
Tanggung jawab
I. Tujuan Pembelajaran
Setelah selesai pembelajaran siswa
dapat :
Mencatat pokok-pokok
isi bacaan.
II. Materi Pembelajaran
Wacanen kanthi batin!
Gathutkaca
Gathutkaca iku satriya saka Pringgadani,
putrane Werkudara lan Dewi Arimbi. Dipindhakake otot kawat, balung wesi, bisa
mabur tanpa swiwi, lan sare ing langit utawa mega.
Gathutkaca satriya kang trampil
perang, nduweni aji Narantaka, peparinge gurune, Resi Seta. Uga duwe Kotang
Antrakusuma kang njalari bisa mabur. Caping Basunanda ndadekake ora kena panas
lan udan.
Ing perang Baratayuda, Gathutkaca
dadi senopati. Ora ana prajurit Kurawa kang bisa nandingi kasektene Gathutkaca.
Ing pungkasan, panah Kuntawijayadanu (gamane Karna) kang bisa ngalahake satriya
Pringgadani iku.
III. Metode dan Model
Pembelajaran
a. Metode : ceramah, tanya jawab, tugas,
diskusi.
b. Model Pembelajaran : Discovey.
IV. Langkah-Langkah Pembelajaran
No.
|
Kegiatan
|
Pendidikan Karakter
|
|
1
|
Kegiatan Awal (10 menit)
·
Mengucapkan salam
·
Berdoa bersama
·
Presensi
·
Tanya jawab untuk mengungkap kemampuan siswa
tentang ragam bahasa jawa.
·
Menyampaikan tujuan pembelajaran
·
Menyampaikan kemampuan- kemampuan yang
harus
dimiliki siswa setelah selesai pembelajaran.
|
·
Budaya santun
·
Religius
·
Antisipasif
|
|
2
|
Kegiatan Inti (45 menit )
Eksplorasi
·
Menyiapkan buku bacaan dari LKS”Gathut kaca”
·
Membacakan teks bacaan ”Gathut kaca”
Elaborasi
·
Siswa mencermati teks ”Gathut kaca”
·
Siswa menuliskan kata-kata sukar yang tidak diketahui.
·
Siswa berdiskusi mengartikan kata-kata sukar bergantian.
·
Siswa mencatat pokok-pokok isi bacaan.
Konfirmasi
·
Siswa melaporkan hasil dari meringkas bacaan.
|
·
Budaya jawa
·
ketelitian
|
|
3
|
Kegiatan Akhir (15 menit)
Evaluasi
·
Melaksanakan program tindak lanjut
·
Membuat kesimpulan
·
Memberikan umpan balik terhadap proses dan
hasil pembelajaran
·
Guru menginformasikan materi yang akan
disiapkan berikutnya
·
Guru memberikan pekerjaan rumah
|
·
Kedisiplinan
·
Tanggungjawab
|
|
V. Sumber Bahan
- Buku piwulang Basa Jawi 4 halaman 15.
- Buku lain yang relevan
VII. Penilaian
Teknik :Tertulis
Praktek
Bentuk :uraian
Mengetahui
Kepala Sekolah
…………………………
NIP. ……………………………..
|
Guru Kelas IV
…………………………..
NIP. ………………………….
|
LEMBAR KERJA SISWA
A.
Wangsulana pitakonan ing ngisor iki?
1. Satriya saka ngendi Raden Gathutkaca
kuwi?
2. Kepriye watake satriya kuwi?
3. Kasekten apa sing diduweni
Gathutkaca?
4. Gathutkaca iku putrane sapa?
5. Gathutkaca gugur dipanah dening sapa
lan nganggo gaman apa?
B.
Critakna maneh isine teks crita wayang ing dhuwur nganggo padinan!
C.
Ringkesen crita wayang ing dhuwur dadi limang ukara, basa krama!
RPP)
RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN
Mata Pelajaran :Bahasa Jawa
Kelas/Semester :IV/II
Alokasi Waktu :2x35 menit (1x pertemuan)
A.
Standar Kompetensi
Apresiasi Sastra : Mampu mengapresiasikan susastra
jawa.
B. Kompetensi
Dasar
Mengapresiasi tembang macapat atau
geguritan.
C.
Indikator
Menyanyikan tembang
macapat/geguritan dan menuliskan isinya.
D. Pendidikan Budaya Dan Karakter Bangsa
7. Antisipasif
8.
Religius
9.
Budaya santun
10. Kedisiplinan
11. Antisipasif
12. Tanggung jawab
I. Tujuan Pembelajaran
Setelah selesai pembelajaran siswa
dapat :
Menyanyikan tembang
macapat/geguritan dan menuliskan isinya.
II. Materi Pembelajaran
A.
Geguritan ing ngisor wacanen kanthi
migunakake lafal lan intonasi sing bener!
Nggegulang Putra
Kasmaran amerdi siwi
siwi pinangka amanah
manahipun Hyang Manon
kang kedah den gulawenthah
mrih yuwana urip ira
tansah manggiha rahayu
wiwit wonten guwa garba.
Poma kaki kudu eling
yen sira nuturi putra
ja nganti salah kedaden
ja nganti salah kedaden
aja tansah dipunuja
disiplin dipunkulina
disiplin dipunkulina
mulane aja den ugung
weruha ing subasita
Dening Ki Surantani
Java Baya No. 47 Juli 2006
III. Metode dan Model
Pembelajaran
a. Metode : ceramah, tanya jawab, tugas,
diskusi.
b. Model Pembelajaran : Discovey.
IV. Langkah-Langkah Pembelajaran
No.
|
Kegiatan
|
Pendidikan Karakter
|
|
1
|
Kegiatan Awal (10 menit)
·
Mengucapkan salam
·
Berdoa bersama
·
Presensi
·
Tanya jawab untuk mengungkap kemampuan siswa
tentang ragam bahasa jawa.
·
Menyampaikan tujuan pembelajaran
·
Menyampaikan kemampuan- kemampuan yang
harus
dimiliki siswa setelah selesai pembelajaran.
|
·
Budaya santun
·
Religius
·
Antisipasif
|
|
2
|
Kegiatan Inti (45 menit )
Eksplorasi
·
Menyiapkan buku bacaan Geguritan “Nggegulang Putra”
·
Membacakan teks bacaan Geguritan “Nggegulang
Putra”
Elaborasi
·
Siswa mencermati teks bacaan Geguritan “Nggegulang Putra”
·
Siswa berlatih mengapresiasi geguritan dengan bimbingan guru.
·
Siswa berdiskusi mengartikan kata-kata sukar bergantian.
·
Siswa menceritakan isi geguritan denga bahasa sehari-hari.
Konfirmasi
·
Siswa melaporkan hasil dari diskusi dengan teman.
|
·
Cinta Budaya jawa
·
ketelitian
|
|
3
|
Kegiatan Akhir (15 menit)
Evaluasi
·
Melaksanakan program tindak lanjut
·
Membuat kesimpulan
·
Memberikan umpan balik terhadap proses dan
hasil pembelajaran
·
Guru menginformasikan materi yang akan
disiapkan berikutnya
·
Guru memberikan pekerjaan rumah
|
·
Kedisiplinan
·
Tanggungjawab
|
|
V. Sumber Bahan
- Buku piwulang Basa Jawi 4 halaman 106.
- Buku lain yang relevan
VII. Penilaian
Teknik :Tertulis
Praktek
Bentuk :uraian
Mengetahui
Kepala Sekolah
…………………………
NIP. ……………………………..
|
Guru Kelas IV
…………………………..
NIP. ………………………….
|
LEMBAR KERJA SISWA
B.
Critakna isine geguritan ing dhuwur!
C.
Terangna tegese ukara ing ngisor
iki!
- Siwi pinangka amanah.
Tegese:
……………………………………………………………………..
- Kang kedah den gulawenthah.
Tegese:
……………………………………………………………………..
- Tansah manggiha rahayu.
Tegese:
……………………………………………………………………..
- Poma kaki kudu eling.
Tegese: ……………………………………………………………………..
- Weruha ing subasita.
Tegese:
……………………………………………………………………..
0 Komentar untuk "Kumpulan RPP Bahasa Jawa SD/MI"