SMK KARYA NUGRAHA BOYOLALI
TAHUN PELAJARAN
Bidang Studi Keahlian :
Semua Bidang Studi Keahlian
Mata Pelajaran : Bahasa Jawa
Tingkat / Semester : XI / Gasal
Hari / Tanggal :
Waktu :
A.
Pilihen salah siji wangsulan kanggo soal-soal
ing ngisor iki kanthi menehi tandha ping (X) ing antarane a, b, c,
d utawa
e marang wangsulan kang
bener!
1.
Medharake idhe
utawa gagasan ana ing sangarepe wong akeh, supaya kang ningali mau mangerteni
apa kang dadi pangandikane diarani ... .
a. Wawancara
b. Nembang
c. Novel Jawa
e. Sesorah
d. Pambiwara
e. Sesorah
d. Pambiwara
2.
Pidhato kang isine ngenani carane nanggulangi lelara
“demam berdarah” mujudake Pidhato kanthi ancas…
a. menehi panemu marang wong liya
b. menehi panglipur marang wong liya
c. menehi wangsulan marang wong liya
d. menehi pangerten marang wong liya
e. menehi pitakonan marang wong liya
e. menehi pitakonan marang wong liya
3.
“Bapak Kepala Sekolah SMK
Karya Nugraha Boyolali ingkang satahu kula bekteni. Bapak/Ibu Guru saha Karyawan
SMK
Sakti Ngawi ingkang dahat kinurmatan. Kanca-kanca kelas 9 lan adhik-adhik kelas
7 sarta 8 ingkang kula tresnani. Sumangga panjenengan sadaya kula
dherekaken ngonjukaken puja-puji syukur
ing ngarsanipun Gusti Ingkang Maha Agung, ingkang sampun paring rahmat
dhumateng sedaya ingkang sami ngrawuhi ing adicara ing siyang punika.”
Miturutmu, prathelan pidhato ing dhuwur kalebu perangane … .
a. salam pambuka d. Wasana Basa
b. Purwaka basa e. Panutup
c. Surasa basa
4.
Pidhato
punika medharaken gagasan wonten sangajenging tiyang kathah wonten satunggaling
adicara tartamtu, supados
tiyang kathah …
a. mangertos suraosipun
kanthi ancas ngajak, paring katrangan lan
ngremenaken sanes.
b. nindakaken
suraosipun kanthi ancas miturut lan nampi katrangan
lan damel remenipun sanes.
c. mangertos
swantenipun kanthi ancas ngajak, nakyinaken, paring
pitakenan, lan ngremenaken sanes.
d. mangertos suraosipun
kanthi ancas ndhawuhi, ngutus, pados katrangan lan ngremenaken sanes.
e. damel bingung suraosipun
kanthi ancas ngajak, nakyinaken, paring katrangan lan ngremenaken sanes.
5.
Supaya saged
nampi isining pidhato ingkang
kasemak, ingkang kedah katindakaken inggih menika, kajawi: …
a. Nggambaraken salebeting
pikiran. Kanthi nggambaraken kasebat saged ndhapuk citraan, ingkang langkung
nggampilaken isining pidhato.
b. Ngempalaken katrangan. Rikala nyemak kedah ngempalaken
katrangan menawi isining pidhato kalawau arupi pethilan-pethilan katrangan,
arupi pambandhing katrangan ingkang beda.
c. Ngajokaken pitakenan.
Pitakenan ingkang dipun kajengaken werni kalih, inggih punika pitakenan amargi
dereng cetha, ingkang kaping kalih pitakenan ingkang nuntun isining pidhato.
d. Manggihaken pola
organisasi informasi. Amrih langkung gampil dipun mangertosi pola informasi
punapa ingkang dipunginakaken (deskripsi, urutan, pambandhing, sebab akibat
lsp.).
e. Mirengaken katrangan
ingkang wigatos. Kangge nggampilaken
nampi isi cariyos saged kacathet kanthi bagan, utawi cengkorongan.
6.
Satitekna pethikan sesorah ing ngisor iki!
Ingkang sepisan
Bapak Ibu Sunarto ngaturaken salam
taklim katur dhumateng panjenenganipun Bapak/Ibu Mulyono sakulawarga kanthi
pepuji mugi-mugi kulawarga ing ngriki tansah pinaringan berkah lan rahmating
Gusti Allah, katebihna saking sedaya rubedaning agesang, cinaketna bagya mulya,
lan tansah rahayu basuki.
Pethikan pidhato
kasebut kalebu perangan isi sing diaturi salam taklim yaiku ...
a. Bapak
Sunarto
b. Ibu Sunarto
c. Bapak Ibu Mulyono
d. Kang
pasrah temanten
e. Rahayu Basuki
7.
Ing ngisor iki kang klebu ciri-cirine novel Jawa yaiku ... .
a.
Critane sakeplasan
(dirungokake sepisan langsung tamat)
b.
Isine padhet
c.
Isine crita dawa sarta ngrembug pitutur, piweling lan
panyaruwe
d.
Basane pantes lan duweni crita ringkes
e.
Mung duwe alur siji
8.
Pepeling kang
kakandhut ing crita utawa pesen pangripta marang pamaca diarani ... .
a. Underan topic d.
Amanat
b. Padunungan e.
Pasemon
c. Pamawas
9.
Menaw pangripta
nyritakake wong liya lan dheweke ora melu ing sajroning crita, tegese dheweke
nggunakake pamawas wong kaping ... .
a. Kasiji d.
Kapapat
b. Kapindho e.
Campuran
c. Katelu
10. Crita fiksi kang katulis kanthi cara naratif kang lumrahe
awujud crita dawa, diarani ... .
a. Cerkak d.
Wara-wara
b. Sesorah e.
Novel
c. Pawarta
11. Carane pangripta netepake dhirine sajroning crita diarani
... .
a. Pamawas d.
Padunungan
b. Pepiling e.
Pasemon
c. Underan
12. Urutane crita saka kedadeyan saiki mundhur ing kedadeyan
kang wis kepungkur banjur mbaleni kedadeyan saiki maneh diarani alur ... .
a. Maju d.
Mundhur-maju-mundhur
b. Mundhur e.
Novel Jawa
c. Maju-mundhur
13. Ing ngisor
iki paugeran tembang pocung kang bener
yaiku ... .
a. 12-u, 6-i,
8-i, 12-a d.
12-u, 6-a, 8-i, 12-u
b. 12-u, 6-a,
8-a, 12-a e.
12-u, 6-a, 8-o, 12-a
c. 12-u, 6-a,
8-i, 12-a
14. Serat
Wedhatama iku satunggaling serat kang kaserat dening ... .
a. KGPAA Mangkunegara
I d.
KGPAA Mangkunegara IV
b. KGPAA Mangkunegara II e.
KGPAA Mangkunegara V
c. KGPAA Mangkunegara III
15. Kang
diarani cakepan tembang ing macapat yaiku ...
.
a. Syair d.
Slendro pelog
b. Cengkok e.
Pathet
c. Titi laras
16. Tembang-tembang ing ngandhap menika satitekna!
1. Mijil
7. Dhandanggula
2. Maskumambang 8. Durma
3. Wirangrong 9. Sekar
4. Sinom 10. Megatruh
5. Asmarandana 11. Ilir-ilir
6. Gambuh
Ingkang mlebet tembang macapat manggen wonten angka ...
a. 1,2,4,5,6,7,8,10 d.
1,2,4,5,6,7,9,10
b. 1,2,3,5,6,7,8,10 e.
Sedaya tembang macapat
c. 1,2,4,5,6,7
17. Simaken tembang
Pocung ing ngisor iki!
Pocung
Siswa
iku kudu manut marang guru
Rukun
marang kanca
Aja
drengki aja srei
Aja
climut aja jail aja nakal
Surasaning tembang pocung ing ndhuwur
ngandhut bab ing ngisor iki, kajaba
…..
a.
unggah-
ungguh d.
cangkriman
b.
moral e.
tumindak becik
c.
budi
pekerti
18. Tegese climut ana
tembang Pocung ing ndhuwur yaiku ….
a.
seneng
golek ilmu d.
seneng
memitran
b.
seneng
colong jupuk e.
seneng padudon
c.
seneng
dolanan
19. Sing dudu paugerane
nggawe tembang ing ngisor iki, kajaba
…..
a.
guru
wilangan d.
guru
gatra
b.
watak
tembang e.
guru
tembang
c.
guru
lagu
20. Sarana
ingkang awujud ali,ali, atagen, semekan,sinjang saha
sindur, ing adicara mantu menika dipunwastani ... .
a.
Sarana paningset d.
Abon-abon paningset
b.
Bakuning paningset e.
Pirantos paningset
c.
Pangiring paningset
21. Sarana
ingkang awujud pisang ayu, suruh ayu, sega golong, jeruk glundhung, saha tebu
wulung, dipunwastani ... .
a.
Sarana paningset d.
Abon-abon paningset
b.
Bakuning paningset e.
Pirantos paningset
c.
Pangiring paningset
22. Pasemon
mugi-mugi penganten saged resik saking sukerta saha manggih kesucen lair lan
batos, dipun sarani kanthi tatacara ... .
a.
Midodareni d.
nggunting kuku
b.
dodol dhawet e.
siraman
c.
kumbakarnan
23. Prathelan
bilih temanten sampun kenceng
penggalihipun badhe palakrama, dipunsaranani kanthi ubarampe ... .
tebu wulung
a.
gedhang d.
suket apa-apa
b.
Tebu wulung e.
ron-ronan
c.
cengkir gadhing
24. gatekna
pethikan ing ingisor iki!
“Penganten
kekalih nyuwun donga pangestu dhumateng rama ibunipun saha rama ibu mara sepuh,
minangka piwucal bilih putra tansah ngabekti dhumateng tiyang sepuh kekalih.”
Pratelan ing nginggil menika katindakaken ing tatacara
... .
a.
Sungkeman d.
Dulangan
b.
Kacar-kucur e.
Wisudha
c.
Bobot timbang
25. Akara rekan iku gunane kanggo nulis … .
a.
ukara tanduk lan
tanggap d.
Pungkasane ukara
b.
Tembung Jawa e.
Tembung mancanegara
c.
Wiwitane ukara
B.
Pitakon-pitakon ing ngisor iki wangsulana kanthi premati!
- Tulisen
tuladhane pambuka sesorah kanthi underan topik (tema) pahlawan lan
wenehana panutupe! Migunakna ejaan basa Jawa kanthi trep!
- Serat Wedhatama
iku satunggaling serat kang nate kaserat dening sawijining KGPAA
Mangkunegara. KGPAA singkatan saking ... .
- Ing semester
gasal, para siswa wis padha ngrembug babagan mantu. Saiki jlentrehna apa
kang dirani mantu kuwi!
- Nulis lan maca aksara Jawa rekan.
a.
Aksara jawa ing ngisor iki gantinen dadi aksara latin!
?[msilgi[foln[nP+oliai=lpzn\
b.
Ukara latin ing ngisor iki gantinen dadi aksara jawa!
Pak
Zainudin ngunjuk toya zam-zam
- Pethikan novel
jawa ing ngisor iki wacanen kanthi premati! Banjur golekana unsur instrinsike!
- Underan
- Pepeling
- Paraga
- Watak paraga
- Latar
- Alur crita
Guru
Les Basa Jepang
***
Wengi iki aku durung bisa ngeremake
mripatku kang wiwit sore abuh merga
kakehan ngetokake luh. Sedhih amarga sesuk aku bakal ditinggal lunga dening
tiyang kang wis dak anggep kangmasku, kancaku, sedulurku, bapakku lan guru sejatiku.
Pak Is, mangkono aku ngundang. Asma
jangkepe Iskandar Ahmad Lorenzo. Guru les basa Jepangku. Priyantune kalem lan
pinter. Rikmane rapi tansah dijongkati. Yen aku ngarani piyambake kaya artis
Korea, Lee Min Hoo.
Wiwit sepisan kepanggih Pak Is, ora
nyana yen panjenengane duweni kapinteran kanggo mucal. Kanthi mangkono aku bisa
nampa pelajaran kanthi seneng lan mudheng. Uga mangsuli pitakonan kanthi bener
lan pener.
Kang dadi senengane atiku maneh,
menawa rampung ngeles mesthi dicritakake babagan motivasi kang isine bisa
nukulake semangat anggonku sinau. Lan kepriye supayane nglakoni urip iki kanthi
milih pilihan kang wicaksana.
Isih kelingan nalika piyambake sepisan
mucal aku.
“Dhik Reni, Basa jepang iku ana
hubungane karo basa Jawa, lho.”
“Napa nggih, Pak? Boten mungkin.”
Sautku ora percaya.”
“Basa Jawa iku duweni unggah-ungguh,
semana uga basa Jepang.”
“Lha pripun niku, Pak?” Aku takon
maneh,
“Anata
wa dare desuka?” Iku tegese
“Jenengmu sapa?” Menawa ing basa Jawa iku diarani basa ngoko.
“Anata
wa donata desuka? Iku tegese “Panjenengan asmane sinten?” kanggo takon
marang tiyang kang dianggep luwih sepuh lan dhuwur jabatane, kaya ing basa
krama.
Lagi sepisan wae wis
katon akrab. Rasane bungah banget wektu semana.
Nanging, rasa bungah iku mau bakal ilang.
Sesuk Pak Is wis ora bisa ngelesi aku
maneh. Sesuk Pak Is kudu nglakoni pendhidhikan ing Bandung, banjur magang ing
Jepang telung taun suwene. Dadi wiwit sesuk aku wis ora ketemu Pak Is. Luh
mripatku kang wis garing, bali mbrebes mili maneh.
Sesuke, bubar duhuran aku nusul pak Is
ing bandara Adi Sumarmo. “Pak Is..” Swaraku karo nubruk. Sirah lan awakku
didhekep ing dhadhane. Luhku dleweran.
“Pak Is pamit dhisik
ya, Dhik Reni. Wis.. aja digetuni. Mengko ya mesthi dipadoske guru les dening
Ibu. Wis gek ndang meneng. Masak wis SMK isih nangis. Apa maneh SMK KN BI, ora
oleh manja.”
“Ku..kula taksih
kepingin diwucal panjenengan, Pak!” swaraku mingseg-mingseg.
Sawetara iku lengenku
loro-lorone dicekel, aku tangi saka dhadhane. Luh ku diulapi.
“Dhik Reni, sapa wae
kang mulang iku padha wae. Gumantung pribadhi lan niyate kepriye? Kang luwih
penting yaiku ketrampilan kang kudu ajeg dilatih.”
Aku isih
ajeg namati praupane. Piyambake mbacutake.
“Oya, Sesasi engkas semesteran ta,
Dhik! Gambate kudasai(berusahalah).
Muga Gusti paring mergi. Amin.”
“Pak Is…”Sepisan maneh aku ambruk ing dhadhane.
“ Wektune
Pak Is Budhal, Dhik Reni.”
“Ngatos..atos.. nggih,Pak!. Swaraku lirih. Aku banjur
Salaman, astane dak ambung.
Pak Is mlampah tumuju
undhak-undhakan montor mabur. Aku mung bisa namatke lan ndedonga, muga Pak Is
tansah kaparingan bagas waras ing Negara Sakura kana. Montor mabur mlaku ngulon
indhik-indhik. Atiku dadi ora karuan. Sikilku mlangkah tumuju lapangan montor
mabur. Aku nyoba mlayu ngoyak, nanging ora kecandhak.
Dumadakan tanganku
dicandhak Pak Satpam. Tanganku kaya-kaya
kepengin ngranggeh montor mabur kang wis dhuwur mau. Swaraku mbengok banter
kaya mbelah-mbelahna bumi.
“Pak Iiiiiiiiiiiiiiiisss....!”
0 Komentar untuk "Kumpulan soal-soal Semesteran kurikulum 2013"